Tadeusz Kassak

 

Tadeusz Kassak urodzony w Książkach w 1951 r. jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku ( 1975 r.) w klasie puzonu prof. Magdaleny Zawadzkiej, puzonista  (w latach 1974 – 2009) Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, od 2007 r. wykładowca w klasie puzonu Akademii Muzycznej w Gdańsku, w której prowadzi także dęte zespoły kameralne. Jest laureatem Konkursu Młodych Puzonistów w Pabianicach(1975 r.) oraz Konkursu Kompozytorskiego na przebój studia „S-1” w Warszawie ( 1987 r.). Od 1979 r. prowadzi założony przez siebie Kwartet Dęty Filharmonii Bałtyckiej, z którym dał ponad 3 tys. koncertów w kraju i za granicą. W swoim dorobku ma nagranych kilkadziesiąt płyt analogowych m.in. we Włoszech oraz CD m.in. z Leszkiem Możdżerem, Olo Walickim, Gabą Kulką, Romanem Peruckim. Jako kompozytor uprawia przede wszystkim muzykę kameralną tworząc na bardzo różne składy instrumentalne, jednak najwięcej czasu poświęca na aranżacje i opracowania dla potrzeb orkiestr symfonicznych i zespołów kameralnych. Jest twórcą hejnałów Sopotu i Olsztyna.

W 2003 r. założył i prowadzi unikalny w skali kraju i Europy 12 osobowy zespół kameralny „ Kassak Brass Ensemble” dla, którego komponuje i aranżuje,  współpracując m.in. z Anitą Rywalską, Waldemarem Malickim, Maciejem Miecznikowskim.

W 2009 r. założył „Gdański Chór Puzonów” , w którym grają studenci i absolwenci gdańskiej Akademii Muzycznej.

Od kilku lat wydawnictwa muzyczne „Patrias” w Szczecinie i „Eufonium” w Gdyni wydają kompozycje T.Kassaka na różne instrumenty, a w jesiennym numerze (2014) fletowego czasopisma PAN Magazine (Anglia) znalazła się następująca recenzja:

„3 Figle” (3 Frolics) na flet solo T.Kassaka to, jak sugeruje tytuł, trzy krótkie, jednominutowe utworki w żartobliwym stylu. Te śliczne miniatury ukazują figlarne poczucie humoru i dają grającemu wspaniałą zabawę. Miniaturki są nieco ekscentrycznie „zakręcone”, w najlepszym tych słów znaczeniu. Nie wymagając nadzwyczajnych umiejętności technicznych, przez cały czas utrzymują napięcie rytmiczne. Gorąco polecam. Carla Rees”

950157-Kassak-Brass-Ensemble-ConvertImage